18 Ağustos 2015 Salı

Drone nedir ve kullanım alanları ne olacaktır ?

Çok teknik bir tanıma gerek olmadığını düşünüyorum :


  • uçuyorlar
  • kompakt bir tasarımları var
  • gözlem yapmaya yada görüntülemeye yarıyorlar
  • şu aşamada çok ağır şeyler olmamakla birlikte, nakliye amaçlı kullanılıyorlar
  • insansız hava aracı tanımına uygun olarak askeri alanda da kullanıldıkları görülüyor.


Bir pizza şirketinin , siparişleri teslim ederken kullanması ile dikkatimi çekmişlerdi.

Bunun ardından , bazı ülkelerde acil ilaç ve malzeme sevkiyatının drone'larla yapılmasına dair denemeler gördüm.

Özellikle kalp krizi geçiren bir hastanın bulunduğu yere ambulans ve teknik ekipten çok daha hızlı bir şekilde drone ulaşıyor , üzerindeki elektroşok cihazı ve gerekli ilaçlarla kalp krizinin ortadan kaldırılmasına dair müdehale imkanı sağlıyordu. 

Drone üzerindeki kamera sayesinde , hastanın hemen yanında bulunan herhangi bir kişinin anında müdehale edebileceği görüntülü yönlendirme yapılabiliyordu.

Özellikle doğal afet (deprem, yangın , sel ,salgın hastalık vb..) ortamlarında dronelar kitlelerin hayatını kurtaracaktır.






Düşündükçe çok daha etkili ve işe yarar projeler üretilebilir. Sağlık öncelikli konu olmakla birlikte , eğitim , sosyal projeler ve taşımacılık konusunda droneların çok kullanışlı olacağını düşünüyorum.



Askeri alanda kullanılabilir olması , tehdit unsurlarının çok uzaktan yerlerinin tespit edilmesi ve hatta imha edilmeleri açısından etkili bir silah haline dönüşmesini sağlayabilir. (İnsanın yaşamasını esas alan düşüncelerin daha fazla gündemde olmasını diliyor ; ve bu konuyu çok uzatmıyorum.)



Fiyatlar ne durumda ???


Teknoloji marketlerde ve internet mağazalarında satışları başlayan dronelar ; yaklaşık 1.500 TL den başlayan fiyatlarla alıcısını buluyor.

Çok nitelikli ve donanımlı dronelar için oldukça yüklü rakamları göze almanız gerekiyor.


Tıpkı cep telefonları gibi , hızla yaygınlaşacağını ve pek de amacına uygun kullanılmayacağını düşünüyorum. Daha çok varlıklı ailelerin çocuklarının oyuncağı olacak gibi görünüyor.




Özellikle sanatsal açıdan droneların kullanımı da ilginç görüntüler yakalanmasına sebep olacaktır.

Fotoğraf ve sinema sanatçılarının oldukça ilgisini çeken dronelar  , farklı açılardan görüntülerin yakalanmasını ; hatta ulaşması çok güç yerlerden çok ilginç görüntüler çekilmesini de mümkün kılıyor.



Sinema sektörü açısından dronelar inanılmaz olumlu etki yapacaklar ve çok daha ucuza, çok daha orjinal görüntünün elde edilmesine katkıda bulunacaklar. Harikulade görsellere şimdiden hazır olun derim.






Futbol seyircisine de nefis görüntüler sunacak dronelar sayesinde , bir anda gökyüzünden maçı takip ediyor olabileceğiz. Sizi bilmem ama ben bu konuda çok heyecanlıyım. İngiltere Premier Lig de bir maçın drone ile takip edildiğine şahit olmuştum.








Drone'lar risk taşıyor mu , drone yasaları çıkacak mı ?




Sayısı hızla artan droneların nasıl bir yasal prosedür ile dsiplin altına alınacağı , devlet idarecilerinin bu alanda ne gibi önlemler alarak bir karmaşanın oluşmasına engel olacağı da merak ediliyor. 



Havada çarpışmalara , ormanlık alanlarda kontrolsüzce uçurulup bir kaza sonucu yangın çıkmasına , şehir içi uçuşlarda insanların üzerine düşüp ciddi yaralanmalara sebep olmaları mümkün.



Bu açıdan yasalarla belirlenen alanlar oluşmalı ve olumlu etkileri projelendirirken , olabilecek sıkıntıları da öngörmeli , diye düşünüyorum.



Dilerim ki mühendislerimiz ve girişimcilerimiz ; birçok alanda kaçırdığımız fırsatları bu sefer kaçırma ve yerli drone üretimi konusunda ciddi adımlar atarlar.



Bu konuda devlet desteğinin de altını çizmek gerekiyor.

Hem üretim hem de satış aşamasında ciddi fırsatlar olduğunu düşünüyorum . İşsizliğin azaltılmasında teknolojik atılımların ve drone'ların çok katkısı olacak. Drone üretim tesisleri bu süreçte ilk adım olabilir ; 

Sevgi ile kalın.


2 yorum:

  1. gönderileriniz çok ilgi çekici. çok teşekkür ederim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Değerli yorumunuz için ben teşekkür ederim Okan Bey.

      Sil